Susanne Kutter
CV
*1971 | Wernigerode |
1992–2000 | Freie Kunst, Kunstakademie Münster |
2009–2010 | Lectureship, Universität der Künste Berlin |
2012–2013 | Lectureship, Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe |
2014–2016 | Artistic-scientific assistant, Bauhaus-Universität Weimar |
Lives and works in Berlin |
Grants / Scholarships
2023 | Neustart Kultur Plus – Special Scholarship, Stiftung Kunstfonds, Bonn |
2022 | Neustart Kultur – Modul C, Project Scholarship, Bundesregierung für Kultur und Medien (BKM) |
Neustart Kultur – 2. Special Scholarship, Stiftung Kunstfonds, Bonn | |
2021 | Research Scholarship, Berliner Senat |
2020 | Sponsorship of a solo exhibition, Stiftung Kunstfonds, Bonn |
Neustart Kultur – Special scholarship, Stiftung Kunstfonds, Bonn | |
2017 | Work Scholarship, Stiftung Kunstfonds, Bonn |
2011 | Film Funding, Film- und Medienstiftung NRW |
2004 | Grant Award, Westfälischer Kunstverein, Münster |
Grant Award, GWK, Münster (Kat.) | |
Goldrausch Künstlerinnenprojekt art IT, Berlin (Kat.) | |
2003 | Film Funding, Filmstiftung NRW |
2002 | DAAD Residence Scholarship, New York |
Barkenhoff-Scholarship, Worpswede | |
2000 | Cité Internationale des Arts, Paris |
1998 | Art Award Ökologie, AEG, Nürnberg |
1996 | Grant Award of Kunstakademie Münster |
Solo exhibitions
2023 | I Must Sleep, Please!, Maab Gallery, Mailand, Italy |
Baustelle (mit Martin Kaltwasser), Projektraum Kurt-Kurt, Berlin | |
2021 | Stille im Auge des Zyklons, Marburger Kunstverein (Kat.) |
2018 | Lost in the Middle of the Street, Maab Gallery, Mailand (Kat.) |
Loose Connection, Pavillon - Kunsthaus Milchhof, Berlin | |
Ich will dich, Pina-Bausch-Zentrum, Wuppertal | |
2015 | Trilogie der Illusion, Kunstwegen Paviljoen, Zwolle |
2014 | Susanne Kutter, Galerie Mathias Güntner, Hamburg (Kat.) |
2013 | dis>play: Die Zuckerdose, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen am Rhein |
Das süße Jenseits (mit Markus Willeke), Herbert-Gerisch Stiftung, Neumünster | |
2011 | Crox 358, Croxhapox Experimental Art House, Gent, Belgium |
bis auf weiteres... (mit Astrid Busch), Apex pro art e.V., Göttingen (Kat.) | |
2010 | Wie wäre es, wenn ich noch ein wenig weiterschliefe…, Rasche Ripken Gallery, Berlin |
2009 | No Matter How Long Until It Ends, Kunstverein Rügen |
2008 | Make No Mistake Now, Galerie Mathias Güntner, Hamburg |
De Vloed (mit Markus Willeke), Stiftung Villa de Bank, Enschede, Netherlands | |
2007 | Sudden Death, M3 – Galerie Gianluca Ranzi, Antwerpen , Belgium |
A Black Russian on the Way Home, Kunstverein Wolfenbüttel | |
2006 | Frischzelle_05. Susanne Kutter, Kunstmuseum Stuttgart |
Luxury, Power & Beauty, La Nuova Pesa - Centro per l‘Arte Contemporanea, Rom, Italy | |
Back in Five Minutes, Kunsthaus Essen | |
Searching for Suspects, Galerie Stefan Rasche, Münster | |
2004 | GWK Förderpreis, Kunstverein Münsterland, Coesfeld (Kat.) |
Catastrophes and Other Comical Matters, M3 – Galerie Gianluca Ranzi, Antwerp, Belgium | |
2003 | Allee der Kosmonauten, Galerie Stefan Rasche, Münster |
2000 | 5 ZKB, mit Blick aufs Meer, Wewerka Pavillon, Münster |
Group exhibitions
2023 | Momentum. Die Kunst des Augenblicks, Neues Museum Nürnberg |
Material, Scotty. Projektraum für zeitgenössische Kunst und experimentelle Medien, Berlin | |
Bottom up, Kühlhaus, Berlin | |
H dden Messages, Ausstellungsraum Glue, Berlin | |
2022 | LAbiRynT. Festival of New Art, SMOK, Słubice, Poland |
Alles IV, Kommunale Galerie Lichtenberg, Berlin | |
2021 | Heimaten, Museum für Kunst- und Gewerbe, Hamburg |
2020 | Paula Moderson-Becker Kunstpreis, Museumsverbund Worpswede |
The Lion Sleeps Tonight, Kunstverein Rügen, Putbus | |
2019 | Umordnungen, Städtische Galerie Nordhorn |
Come il casco per i kamikaze, Museo d’Arte Contemporanea, Lissone, Italy | |
Things Falling Apart, Kunstverein Kontur, Galerie im Gustav-Siegle-Haus, Stuttgart | |
Alles II, Kommunale Galerie Lichtenberg, Berlin | |
2018 | Festival Grassomania X, Gdańska Galeria Miejska, Gdańska, Poland |
Kunstbiennale Krasj 4, Ninove, Belgium | |
Berlin Britzenale 2, Berlin | |
Full House, Galerie Rasche Ripken, Berlin | |
2017 | Unpredictable, Schau Fenster. Das Arty, Berlin |
Anxiety, Museum Dr. Guislain, Gent, Belgium | |
Dislocation, Galerie Hengesbach, Wuppertal | |
Desperate Housewives? Künstlerinnen räumen auf, Textil- und Industriemuseum Augsburg | |
Dreams & Fears, Kunstverein Kontur, Galerie im Gustav-Siegle-Haus, Stuttgart | |
Sino - German Contemporary Art, Art23 – Contemporary Art Gallery, Guangzhou, China | |
2016 | Desperate Housewives? Künstlerinnen räumen auf, Kunstsammlungen Zwickau |
Susanne Kutter - Moving Day, Kommunale Galerie Lichtenberg, Berlin | |
2015 | Desperate Housewives? Künstlerinnen räumen auf, Kulturspeicher Würzburg |
Waterbound - Vom Leben mit dem Wasser, Kallmann-Museum, Ismaning | |
2014 | Underground, deutsch-französisches Kunstprojekt, Bunker La Ligne Maginot/Fort de Schoenenbourg, France |
2013 | Marler Video-Kunst Preis 2013, Skulpturenmuseum Glaskasten Marl (Kat.) |
Die Form ist uns Geheimnis, Städtische Galerie Nordhorn (Kat.) | |
Heimsuchung, Kunstmuseum Bonn (Kat.) | |
Il giardino segreto, Museum Castello Svevo, Bari, Italy | |
camera obskur, Kunstraum Düsseldorf (Kat.) | |
2012 | Jäger und Gejagte. Insekten in der Gegenwartskunst, Museum Villa Rot, Burgrieden-Rot (Kat.) |
Wie gemalt. Bildner im 21. Jahrhundert, Kunstmuseum Ahlen (Kat.) | |
2011 | Zimmer, Küche, Bad. Das Interieur in der Kunst vom Biedermeier bis zur Gegenwart. Museum im Kulturspeicher, Würzburg (Kat.) |
Art in Between. Journey Into Swaying Imagination, Galeria Tiziana di Caro, Salerno, Italy | |
Modeled Realities, Galerie Heike Strelow | |
Glückliche Krieger, Galerie Mathias Güntner, Hamburg | |
Wettbewerb, Kinofest Lünen | |
2010 | Die Welt als Modell, Montag Stiftung Bildende Kunst, Bonn (Kat.) |
Wie gemalt. Bildner im 21. Jahrhundert, Kunsthalle Erfurt (Kat.) | |
Liquid Area - Wasserspiegel, Stadtgalerie Herne (Kat.) |
Susanne Kutter stages small and large catastrophes. Her works are always about threat, destruction and disillusionment. With subtle irony she questions existing power structures, conventions and principles of order, the works reflect a constant loss of private security and control. In sometimes stage-like experimental arrangements, Susanne Kutter stages, for example, (living) spaces that are destroyed by physical or biological forces in the course of a process similar to a natural disaster. In doing so, she focuses on the sometimes dramatic moment of change in an apparently stable structure.
In the formal design of Susanne Kutter's works, chance plays a significant, aesthetic role. Kutter sometimes employs anarchistic strategies to create space for unpredictable chaos; it is ignited, flooded, stirred up, overturned, crushed, turned upside down, or infested with vermin. Their experimental staging of destruction creates ambivalent images of peculiar poetry, melancholy and comedy.
Gianluca Ranzi