deen

Steffen Kern

Exposé EN

Exposé request
Form
Please send me an Exposé with available works and prices.

CV

*1988 München
2010–2018 Akademie der Bilden Künste Munich, master student Prof. Karin Kneffel
2015–2016 Akademie der Bildenden Künste Vienna, Prof. Daniel Richter
   
  Lives and works in Munich

Grants / Scholarships

2021 Elizabeth Grennshields Foundation Stipendium, Kanada
2020 Kulturförderung Der Lfa Förderbank Bayern
2020–2023 Atelierförderung Der Landeshauptstadt München
2019 Kulturförderung Der Lfa Förderbank Bayern
2018 Debütantenförderung des Bayerischen Staatsministeriums für Bildung und Kultur, Wissenschaft und Kunst
2017 Atelierförderung der Landeshauptstadt München
  Projektförderung der Theodor Pfizer Stiftung
  Hans Purrmann-Förderpreis der Stadt Speyer
2016 Perron Förderpreis der Stadt Frankenthal
2015–2016 DAAD-Vollstipendium Österreich
2014–2017 Stipendium der Studienstiftung des deutschen Volkes

Solo exhibitions

2021 Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg (Upcoming)
  Galerie Heimat, Saint Rémy De Provence (Upcoming)
2020 Drawings From The Mental Archive, Rutger Brandt Gallery, Amsterdam
2019 Machine Between You And Me, Galerie Christian Pixis, München
  Scopophilia, Eichenmüllerhaus Lemgo
2017 Who‘s Afraid Of Black And White?, Kunstverein Erlangen
2016 Mise En Scène, Galerie Christian Pixis, München

Group exhibitions

2021 Nacht, Halle 50, München
2020 Smiley, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg
  NWWK, Worpswede
2019 Nachts Allein Im Atelier #6, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg
  In A Silent Way, Villa Böhm Neustadt An Der Weinstraße
2018 Salondergegenwart, Hamburg
  Zimmer Frei, Hotel Mariandl München
  On Repeat, Gig Munich
  Werke Der Gegenwart Und Moderne, Galerie Christian Pixis München
  Debütantenausstellung, Munich Mixed Arts
  Diplomausstellung, Akademie Der Bildenden Künste München
2017 Pas Une Image Juste, Juste Une Image., Galerie Christian Pixis Bei Marion Grcic-Ziersch München .
  Finalisten Des Märkischen Stipendiums, Städtische Galerie Lüdenscheid
  Easy, Gig Munich
  The Proof Is In The Pudding, Galerie Noah Augsburg
  Hans-Purrmann-Preise Der Stadt Speyer Für Bildende Kunst, Kulturhof Flachsgasse
2016 Perron Kunstpreis, Kunsthaus Frankenthal
  Junge Kunst Im Ruhrgebiet, Alte Spedition, Gladbeck
  Bender Schwinn Projekt 1, Galerie Renate Bender, München
  Rundgang 2016, Akademie Der Bildenden Künste, Wien
2015 Schwarzweiss, Short Time Galerie, München
  Künstler Der Galerie, Galerie Christian Pixis, München
  Verfremdung, Historische Schalterhalle, Starnberg
  ****Superior, Haus 10, Fürstenfeldbruck
  Differenzen, Pasinger Fabrik, München
  Nachher Weiss Man Weniger, Kunstverein Landshut
  Michael Deistler - Fauser, Grosz, Keil, Kern U.A. Im Kabinett, Galerie Christian Pixis, München
  München Zeichnet - Das Kleine Format, Kunstvermittlung Wäcker Und Graupner
2014 Hofer, Kern, Pagel, Galerie Christian Pixis, München
  Kunstsalon 2014 „Licht Und Schatten“, Ägyptisches Museum München
  Regina Baierl - Studioli, Private Gehäuse, Sowie Arbeiten Von V.Harder, V. Hündeberg, Kern, Koehler Und Pagel, Galerie Christian Pixis München
  Vier Gewinnt, Kunstverein Ottobrunn
2013 München Zeichnet - Zeichnungen Aus Münchner Ateliers, Galerie Der Künstler (Bbk München Und Oberbayern)
  Claire Angelini, Afra Dopfer, Steffen Kern, Tilo Keil - Zeichnungen, Galerie Christian Pixis München
2012 Kkk, Akademie Der Bildenden Künste München
2011 Ausstellung Zum 18. Aichacher Kunstpreis, Kunstverein Aichach - Sandepot-Halle
  Il-Jin Atem Choi Und Andere, Galerie Christian Pixis, München

Texts

Steffen Kern's meticulous charcoal drawings initially appear to the viewer like photographs. This is achieved primarily by mastering moments from photography, such as blooming, depth of field, or flash shadows, whose perfect graphic translation the artist has appropriated. Analogously, the presentation takes place in frames and passe-partouts that evoke associations with "classical" photography.

However, the image finding is not done, as one might think, by drawing from real, existing photographs, but rather the artist relies on a pool of "meta-images" in his memory, fed by films, photographs and pop culture. He calls these images, which are recognizable to a large part of the general public and therefore collective, "meta-images," comparable to the "collective image memory" to which, for example, Cindy Sherman refers.

Without concrete models, Kern's works are projection surfaces that must be filled by the viewer himself with answers to the various narrative levels and questions raised in the images.

Karharina Schwinn

Publications

Steffen Kern | Fortytwo Pictures
Publisher. Debütantenkatalogförderung des Berufsverband Bildender Künstlerinnen und Künstler Nürnberg Mittelfranken e.V.
Edition of 500

available via gallery