Michael Klipphahn
CV
*1987 | Riesa |
2006–2015 | Hochschule für Bildende Künste Dresden, master student Prof. Ralf Kerbach |
seit 2016 | Hochschule für Bildende Künste Dresden, Promotion in art history Prof. Dr. Bettina Uppenkamp |
Lives and works in Dresden |
Grants / Scholarships
2020 | Promotionsstipendium Schaufler Kolleg@TU Dresden, kofinanziert aus Mitteln der The Schaufler Foundation und der TU Dresden |
Projektförderung der Kulturstiftung des Freistaates Sachsen Euroregion Elbe Labe | |
Denkzeitstipendium, Kulturstiftung des Freistaates Sachsen | |
2019 | Ausstellungsförderung durch das Lokale Handlungsprogramm Dresden |
Projektförderung durch die Stiftung Kunst und Musik für Dresden | |
Projektförderung der Kulturstiftung des Freistaates Sachsen | |
2018 | Dresdener Stiftung Kunst&Kultur der Ostsächsischen Sparkasse Dresden, Projektförderstipendium |
2017 | Freundeskreises der HfBK Dresden, Projektförderstipendium |
2016 | Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit, Promotionsstipendium |
Shortlist Karl Schmidt-Rottluff Stipendium | |
2015 | Brandenburgischer Verband Bildender Künstlerinnen und Künstler e.V., Projekt- und Ausstellungsförderung |
2012–2015 | Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit, Studienstipendium |
2014 | Goethe-Institutes der Niederlande, Reisestipendium |
Kunsthauses Utrecht, Niederlande, Aufenthaltsstipendium | |
Dresdener Stiftung Kunst&Kultur der Ostsächsischen Sparkasse Dresden, Projektförderstipendium | |
Amt für Kultur und Denkmalschutz Dresden, Projektförderung | |
2013 | 1Freundeskreises der HfBK Dresden, Projektförderstipendium |
Solo exhibitions
2021 | Michael Klipphahn und Anna Nero, Studio Space Lange Straße, Frankfurt am Main |
Sushi (mit Susan Donath), The Museum, Leipzig | |
2020 | Mourning Becomes Electra (mit Susan Donath), Galerie Wolfstaedter, Frankfurt am Main |
2019 | Paloma, Kunstraum Kapelle Nordfriedhof, Dresden |
Blickregime (mit Jiyun Cheon), Galerie Heldenreizer, München | |
Champaintings (Mit Winnie Seifert), Galerie Zeller Van Almsick, Wien, Aut | |
2018 | Halali (mit Eric Keller), Museum Klippenstein, Radeberg |
Phantom Fan, Pingundpong/Goldene Pforte, Dresden | |
2017 | Rupfen In Fremden Gärten (mit Eric Keller), Kunztraum, Dresden |
And I Shook A Darling, Galerie Irrgang, Berlin | |
Pamplemuse Lacroix, Oberüberkarger, Dresden | |
2016 | Halla, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt Am Main |
2015 | Kopie Konform, Truman-Haus, Potsdam |
Resist Or Serve, Galerie M2A, Dresden | |
Run For Cover, 5Pieces Gallery, Bern, Ch | |
Fall From Splendor, A View Into The Collection, Citi Bank Of Moscow Collection Space, Moskau, Ru | |
2013 | Poollovers, Pulse (Mit Galerie M2A, Dresden), Miami, Usa |
Dasselbe Faible, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
Also, Galerie M2A, Dresden | |
Michael Klipphahn und Hirofumi Fujiwara, Galerie Gerken, Berlin | |
2010 | Ping.Pong (mit Sara Hoppe), Senatssaal Der Hfbk Dresden |
Wölfe Und Bonbons, Städtisches Museum, Riesa |
Group exhibitions
2021 | Berührungsverbote. Annäherungen an Gisela E., Motorenhalle – Zentrum für Zeitgenössische Kunst, Dresden |
Bílinale Ii, Kostel Sv. Havla, Hrobčice, Kostel Sv. Kateřiny, Chouč, Cze | |
Und Das Ist Auch Gut So. Junge Kunst Aus Berlin, Dresden Und Leipzig, Galerie Judith Andreae, Bonn | |
2020 | Nicht-Museum Zeitgemässer Kunst Dresden, Parasit – Dresdner Mobiles Europainstitut Fuer Neue Kunst, Neue Kulturarbeit, Kultur & Wissenschaft & Wirtschaft |
Flowers From Stephanie, Galerie Stephanie Kelly, Dresden | |
Realismus Und Ostmoderne #2. Erwerbungen Und Auftragsarbeiten Aus Den 1960Er- Jahren. Der Kunstbesitz Der Tu Dresden, Altana Galerie Der Kustodie Der Tu Dresden | |
Passwort: Pinsel 2, Das Areal, Dresden | |
2019 | The Energy You Were Looking For, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg |
Art For Humanism, Kunsthalle Im Lipsiusbau, Dresden | |
Wald, Galerie Plan.D., Düsseldorf | |
In Memoriam, Galerie Irrgang, Leipzig | |
Achtzig Schätze Der Städtischen Sammlungen Kamenz, Sakralmuseum St.Annen, Kamenz | |
Ursulasalon, Galerie Ursula Walter, Dresden | |
2018 | Collisone, Laz Galerie, Zürich, Ch |
Aphrodisiac, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg | |
La Grande Bellezza, Kunstverein Bautzen/Galerie Budissin, Bautzen | |
Ave 2, Kunstraum Super, Wien, Aut | |
Pravda, Láska, Ztráta – Susan Donath, Teil Der Arbeit “Lost”, Galerie Emila Filly, Ústí Nad Labem, Cze | |
Ratsam Wäre Es Gewesen, Diesen Saal Nicht Zu Betreten Teil 2 – Gisela Elsner Und Die Gegenwartskunst, Koeppenhaus Greifswald/Literaturzentrum Vorpommern, Greifswald | |
2017 | Liebelei, Objekt Klein A, Dresden |
Ratsam Wäre Es Gewesen, Diesen Saal Nicht Zu Betreten Teil 1 – Gisela Elsner Und Die Gegenwartskunst, Literaturarchiv Sulzbach-Rosenberg E.V./Literaturhaus Oberpfalz, Sulzbach-Rosenberg | |
The Human Aspect Teil 1 & Teil 2, Barlach Halle K/ Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg | |
The Human Aspect Teil 2, Galerie Ursula Walter, Dresden | |
Chypre 2, Galerie Jarmuschek Und Partner, Berlin (Als Nike De Beer) | |
Chypre, Galerie Stephanie Kelly, Dresden (Als Nike De Beer) | |
Home – Mag/Minimal Art Gallery, Redbase Art Foundation, Yogyakarta, Idn | |
2016 | Plastic, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden |
Passwort: Pinsel, Das Areal, Dresden | |
I Never Promised You A Rosegarden, Kunstverein Montagehalle, Berlin | |
My Hearts’s In The Highlands, Galerie Für Junge Zeitgenössische Kunst, Chemnitz | |
Jewels, Galerie Stephanie Kelly, Dresden | |
Das Andere Auge, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
2015 | Kreuzigungen, Sakralmuseum St.Annen, Kamenz |
Holy Independent Space, Geh8 Kunstraum, Dresden | |
Juni-Salon, Abzocken Ohne Anzuecken, Oktogon Hfbk Dresden | |
Sharing A Secret With The Public, Kreuzberg Pavillon, Berlin | |
Allstars, F14 - Raum Für Zeitgenössische Kunst, Dresden | |
2014 | Building/Building Two, Kunsthaus Utrecht, Utrecht, Nl (Kat.) |
Postcards From The East, Apt Gallery, London, Gb | |
New Masters - So Far, Kunsthaus Dresden, Dresden | |
Minimal Art Gallery Reloaded, Galerie Baer, Dresden | |
Das Süsse Versprechen, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
Building Building One- Dresden Utrecht Exchange Project, Lab, Dresden (Kat.) | |
Dada Ty, Europäisches Zentrum Der Künste Hellerau, Dresden (Kat.) | |
Mensch Werde Wesentlich, Kunstverein Freunde Aktueller Kunst, Zwickau | |
2013 | X-Miez Special, F14 - Raum Für Zeitgenössische Kunst, Dresden |
Künstler Des Hauses 2, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
Wir Überschreiten Den Rubikon, Ostrale, Dresden (Kat.) | |
Künstler Des Hauses, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
Hype, Geh8 Kunstraum, Dresden | |
2012 | Apokalypse, F14 - Raum Für Zeitgenössische Kunst, Dresden |
Portraits - Über Selbstbildnisse Und Andere Personen, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
Keine Bilder Ohne Liebe, Galerie Eva Poll, Berlin (Kat.) | |
Diplomausstellung, Oktogon Hfbk Dresden (Kat.) | |
Frühwerk, F14 - Raum Für Zeitgenössische Kunst, Dresden | |
Junge Malerei, Galerie Wolfstaedter, Frankfurt A. M. | |
Junge Kunst, Europäisches Zentrum Der Künste Hellerau, Dresden | |
2011 | Rohmaterial, Galerie Elly Brose-Eiermann/Büro Für Kunst, Dresden |
Kunststudenten Stellen Aus, Kunst-Und Ausstellungshalle Der Brd/Bundeskunsthalle, Bonn (Kat.) | |
Cafe Aussig, Motorenhalle – Zentrum Für Zeitgenössische Kunst, Dresden |
Texts
Michael Klipphahn leads the gaze very close to the human being in his pictures shown here, it settles on the neck of a person whose identity is unknown to us because we lack the face. The physical detail becomes the site of a visual touch. But Klipphahn also raises questions, such as where the blue-green coloring of the fingers of that hand, which is just as close to our eyes, comes from.
Klipphahn's painting style is remarkably smooth and sharply drawn in its outlines. Traces of the painting process disappear almost completely. This smoothness is in apparent contradiction to the closeness of the motifs. The gaze bounces back against it. The attempt to touch, which the motif promises, is vehemently rejected. Desire and disappointment are directly intertwined.
Klipphahn's painting is based on the processing of media images, their omnipresent seductions, the glossy identities offered for sale. But what would we be without their offers? Our gaze can dive deep into these surfaces: into the questioning, green-blue eyes that appear so large here, as if they had been edited after the fact. The paintings are perfect projection surfaces of a differentiated charge with longings for identity and individuality. Klipphahn's painting allows for this and rejects it.
Dr. Holger Birkholz