Nicole Baumfalk
CV
1987 | in Flörsheim am Main |
2011–2018 | Kunsthochschule Kassel, masterclass, Prof. Johannes Spehr |
Lives and works in Kassel |
Grants / Scholarships
2017 UPK Art Prize of the Kassel Corporate Park. |
2018 Promotional bunk at the 3rd Kassel Art Fair, sponsored by the SV Sparkassen Kulturstiftung |
Group exhibitions
2019 | Watchlist I/2019, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg |
2018 | Atelierrundgang Kassel |
3. Kunstmesse Kassel, documenta-Halle Kassel | |
Jubiläumsausstellung der Dr. Wolfgang Zippel-Stiftung, Kunstverein Kassel | |
2017 | Exam2017 der Kunsthochschule Kassel, documenta-Halle, Kassel |
Demokratie und Macht im Unternehmenspark Kassel | |
Stecken & Pferd, Galerie Steckenpferd, Kassel | |
Manchmal kommen sie wieder der Klasse Prof. Johannes Spehr, Kunstverein Montez, Frankfurt | |
2015 | ITA//KAS mit Felipe Góes, ACBEU Galerie, Salvador – Bahia, Brasilien |
Die Unbekannten eine Kooperation des Daegu Kunstverein, Korea und der Südstadt Galerien, Kassel | |
2014 | Ja, ich will! mit der Klasse von Prof. Marko Lehanka (AfBK Nürnberg), INTERIM Kassel |
Jury-Ausstellung der Studienstiftung des Deutschen Volkes, Berlin | |
Um Kopf und Kragen mit Benjamin Loch und Thomas Grob, Stellwerk Kassel | |
2013 | Ab nach Sao Paulo – Aos cuidadas Kassel, Tokonoma Apartment, Kassel |
Zu Gast im Rektorat #5, Kunsthochschule Kassel | |
2012 | NOT exklusiv Kunsthochschule Kassel |
Texts
The artist Nicole Baumfalk completed her master studies with Prof. Johannes Spehr in Kassel in 2018. With her still lifes, she creates a balancing act between kitsch and tradition and allows the genre to blossom anew. She brings back the paintings of motionless objects, which were reserved for the authorities in the 17th century, in bright colors and in old master painting technique. She questions the taste of the viewer in the extraordinary motifs. Artificial flowers from discount stores, found objects from flea markets, plastic vases in piercing colors and in between animals from the comic book. All this can be found colorful and gaudy in her works. With her precious kitsch she holds on to a tradition that has not yet lost its fascination.