Franziska Reinbothe
CV
*1980 | Berlin |
2003–2013 | Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, Master student Prof. Ingo Meller |
2007 | Kunst- und Designhochschule Bergen, Norway |
Lives and works in Leipzig and Berlin |
Grants / Scholarships
2021 | Arbeitsstipendium Künstlerhaus Lukas, Ahrenshoop |
2018 | Nominierung Rostocker Kunstpreis |
2016 | Wilhelm-Morgner-Stipendium, Soest |
2015 | Arbeitsstipendium Mecklenburgisches Künstlerhaus Schloss Plüschow |
2014 | Werkankauf durch die Kulturstiftung des Freistaates Sachsen, Dresden |
2013 | Artist in Residence Nida Art Colony, Vilnius Art Academy, Litauen |
Solo exhibitions
2022 | Erweiterung der Möglichkeiten II (Duo), Städtische Galerie Paderborn |
Strategien der Bildfindung (Duo), Galerie Klaus Braun, Stuttgart | |
2021 | Bildräume (Duo), Galerie Kim Behm, Mannheim |
precisely repaired, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg | |
setzen stellen legen (Duo), Flottmann-Hallen, Herne | |
2020 | Erweiterung Der Möglichkeiten, Städtische Galerie Paderborn |
geordnete Verhältnisse, Galerie Alber, Köln | |
2019 | bei genauer Betrachtung, Kunstverein Lüneburg |
2018 | von allen Seiten, Galerie Ebbers, Kranenburg |
Kräfte messen, Museum Wilhelm Morgner, Soest | |
2017 | brushing against objects, Bistro 21, Leipzig |
Blau, wie gesagt, Galerie Raum Weisz, Leipzig | |
2016 | Lockere Gesellschaft, Novilla, Berlin |
Franziska Reinbothe, Galerie Kim Behm, Frankfurt Am Main |
Group exhibitions
2023 Keine Illusionen – Malerei im Raum, Kunsthalle Hamburg | |
2022 | Wall of Sound, Lage Egal, Berlin |
Erweiterung der Möglichkeiten, Städtische Galerie in der Reithalle, Paderborn | |
Obsession Collection – Sammlung Gerhard Theewen, Museum Morsbroich | |
2021 | The Reason Why We, Goldberg Galerie, Munich |
zu Bildern kommen GALERIE ALBER, Cologne | |
Formen geben, Neue Galerie für Zeitgenössische Kunst, Gera | |
2020 | from dawn till dusk // update, Galerie Robert Drees, Hannover |
if yesterday was tomorrow what is today, Bode Projects, Berlin | |
anecken, The Gras Is Greener, Leipzig | |
Nearby – Wie Bilder Zeigen!, Peac, Freiburg I. Br. | |
Crisis, What Crisis?, Port25, Mannheim | |
Die Absurde Schönheit Des Raumes, Kunsthalle, Hamburg | |
Früher War Schon Immer Jetzt, Kunsthalle, Hamburg | |
Umformung, Evelyn Drewes | Galerie, Hamburg | |
Henk Delabie – Julien Jonas – Franziska Reinbothe, Pavilion Contemporary Art, Watou/Be | |
Nachts, Galerie Kim Behm Behm/Mannheim | |
Jetzt! Junge Malerei In Deutschland, Deichtorhallen Hamburg | |
Implicit Movement, Gallery Sofie Van De Velde, Antwerpen/Be, Galerie Konrad Fischer, Berlin Und Galerie Thomas Rehbein, Köln | |
2019 | invited by // part two, Galerie Robert Drees, Hannover |
Im Garten Der Farben, Peac Museum, Freiburg i. Br. | |
Jetzt! Junge Malerei In Deutschland, Kunstmuseum Bonn, Museum Wiesbaden Und Kunst-Sammlungen Chemnitz | |
Re-Define Relief, Kunstverein Schwerin | |
2018 | Who Loves The Sun, Pictura, Dordrecht (Niederlande) |
Backstage – The Rear Side, Galerie Mehdi Chouakri, Berlin Und Galerie Thomas Rehbein, Köln | |
Sichtweisen Ii, Sächsisches Ministerium Für Wissenschaft Und Kunst, Dresden Und Landesvertre-Tung Des Freistaates Sachsen, Berlin | |
2017 | Backstage – The Rear Side, Galerie Sofie Van De Velde, Antwerpen (Belgien) |
Berufstätige Bevölkerung, Schloss Plüschow, Wismar | |
Trunk, Kunstverein Lüneburg | |
2016 | Modi Des Minimierens, Galerie Gisela Clement, Bonn |
Allerbeste Aussichten, Kunstraum Alexander Bürkle, Freiburg I. Br. | |
Maifrische, Erfrischungsraum, Luzern | |
Spring Exhibition 2016, Charlottenborg Kunsthal, Kopenhagen | |
Silence Comes From The Hardest Working In Town, Kreuzberg Pavillon, Berlin | |
Sichtweisen I, Sächsisches Ministerium Für Wissenschaft Und Kunst, Dresden |
In painting, Franziska Reinbothe is interested in what usually remains hidden: the back of a picture and its edges. To make them visible, she compresses canvases, exposes stretcher frames again, or does without them altogether. She stretches, folds, breaks, cuts through and/or sews her paintings after the painting process is complete. Some of them then project far into the room, others have already completely detached themselves from the wall. But it is always about contemporary painting, its means and possibilities.
Franziska Reinbothe does not work project-based, but continuously in the process. In doing so, she trusts in the making, instead of making constricting decisions in advance. What does the picture look like when she breaks its moldings? And how when she subsequently repairs these moldings, as in her latest paintings? Curiosity and impulsivity are Reinboothe's drives. Her artistic work is characterized by a desire to push the limits of the possible and to combine seemingly contradictory elements.