Benjamin Appel
CV
1978 | born in Augsburg, aufgewachsen in Ecuador |
2003 - 2009 | studies at the Academy of Fine Arts in Karlsruhe, among others with Prof. Van Dülmen, Prof. Zipp and Prof. Roth |
2009 - 2010 | master student with Prof. Roth |
2010 | freelance artist in Karlsruhe and Leipzig |
since 2021 | member of the German Artists' Association |
Grants / Scholarships
2022 | Neustart, Deutscher Künstlerbund | |
2021 | Arbeitsstipendium, Kulturstiftung des Freistaates Sachsen | |
2020 | Denkzeit, Kulturstiftung des Freistaates Sachsen | |
2018 | Arbeitsstipendium, Stiftung Kunstfonds, Bonn | |
2015 | Preistrager, Josef David Kunstpreis, Landau | |
2014 | Kunststiftung Baden-Württemberg, Stuttgart | |
Preistrager Gestaltungswettbewerb pbr Osnabruck | ||
2013 | Erich Hauser Werkstattpreis, Rottweil | |
2012 | Kunstpreis Forumkunst Karlsruhe | |
2010 | Graduiertenstipendium des Landes Baden-Württemberg, Karlsruhe | |
2009 | Hector Förderpreis, Kunsthalle Mannheim | |
Preisträger der Akademie Karlsruhe | ||
Stephan-Balkenhol-Stipendium, Meisental, Frankreich | ||
2008 | 17th Swabian Art Prize, Augsburg | |
Preisträger der Akademie Karlsruhe | ||
2007 | Stipendium Cusanuswerk, Bonn | |
Kunstpreis der Stadt Augsburg | ||
2006 | Förderpreis, Darmstädter Sezession, Darmstadt |
Solo exhibitions
2022 | Das Haus mit Beton füllen, Galerie Grölle Pass Projects, Wuppertal | |
Das Quadrat ist nicht rund genug, mit Carolina Perez Pallares, Galerie Burster Berlin | ||
undo ending, mit Carolina Perez Pallares, St. Moritzkirche, Augsburg | ||
2021 | Keller mit Garten, Galerie ASPN Leipzig | |
2019 | Entre la lavadora y la pared, MAC Museo de Arte Contemporaneo de Chile, Santiago Chile | |
Den Spalt zwischen Wand und Waschmaschine füllen, ASPN, Leipzig | ||
2017 | Blumenbeet im Keller, Galeria PIFO, Beijing | |
Den Keller mit Beton füllen, Galerie der Stadt Sindelfingen | ||
Die Wand auf den Boden legen, Galerie ASPN, Leipzig | ||
2015 | Der Fisch im Fisch, Galerie ASPN, Leipzig | |
Den Fußboden im Garten vergraben, Galerie Weingrüll, Karlsruhe | ||
Vogelhaus im Zimmer, Art Brussels, Galerie Weingrüll | ||
Zwischen einem Kreis und einem Rechteck wohnt ein Tropf, mit Carolina Pérez Pallares, Schauraum, Multipleart, Zurich | ||
2014 | Die Pfütze mit Wasser füllen, Kunstverein Nürtingen | |
Zu groß fur mein Zimmer, Kunststiftung Baden-Württemberg, Rathaus Stuttgart | ||
Si las paredes no son rectas, entonces porque el blanco no es un color? mit Carolina Pérez Pallares, CAC Centro de | ||
Arte Contemporáneo de Quito, Quito Ecuador | ||
Wenn Weiß keine Farbe ist, warum sind die Wände dann gerade? mit Carolina Pérez Pallares, Höhmannhaus - Neue Galerie der | ||
Kunstsammlungen Augsburg | ||
Vogelhaus im Zimmer, Artinternational Istanbul, By the Waterside, Galerie Weingrüll, Istanbul | ||
2013 | Böden sind Treppen ohne Wände, Kunststftung Erich Hauser,, Rottweil | |
Unter dem Tisch spielen, Galerie ASPN, Leipzig | ||
Keller und Küche, Art Basel Hong Kong, Galerie Weingrüll, Hong Kong, China | ||
Klappstühle und Schubladen, Galerie Weingrüll, Art Cologne NADA, Köln | ||
Wände sind Treppen ohne Böden, Weingrüll Karlsruhe | ||
2012 | Auf einem Baum gefallen, H2 Museum fur Gegenwartskunst Augsburg | |
2010 | Das Zimmer des Eremiten, Galerie Weingrüll NADA Miami | |
Der Keller mit Garten, Baustelle Schaustelle Essen | ||
Die Schwelle des Hauses, Studiokontrolle Karlsruhe | ||
Die Innenwände sind die Außenwände von Draußen, Weingrüll, Karlsruhe | ||
2009 | Wie der Vogel in seinem Nest, Kunsthalle Mannheim |
Group exhibitions
2022 | What I like!, Galerie der Stadt Sindelfingen, Sindelfingen | ||
Von Karlsruhe nach Leipzig sollte man über Mannheim fahren, Einraumhaus Mannheim | |||
On the Quiet, Salzburger Kunstverein | |||
2021 | Win/Win, Halle 14, Zentrum für zeitgenössische Kunst, Leipz | ||
Listing, PIFO Gallery, Peking | |||
Von Mannheim nach Karlsruhe sollte man nicht über Leipzig fahren, Galerie B2, Leipzig | |||
Wir haben die Stille, aber benutzen sie nicht. Kunstraum Ortloff, Leipzig | |||
Von Leipzig nach Mannheim sollte man nicht über Karlsruhe fahren, Projektraum V8, Karlsruhe | |||
On the quiet. Städtische Galerie Fruchthalle, Stadt Rastatt | |||
Ignescent: Group Exhibition of Xennial Artists, Holly’s Space, Beijing | |||
2020 | No lo utilizamos, MAC Museo de Arte Contemporáneo, Universidad de Chile, Chile | ||
FLUID. Das Ganze vom Teil – finale Ausstellung. KV Freunde aktueller Kunst, Zwickau | |||
Logical Freedom. Epoch Art Museum, Wenzhou, China | |||
We don’t use it. Kunststiftung Erich Hauser, Rottweil | |||
On the Quiet. Kunsthalle Mannheim | |||
2019 | Äpfel Birnen Ananas, Christine König Gallery, Vienna Austria | ||
On the Quie, Galerie der Stadt Sindelfingen, Sindelfingen | |||
Vanitas Contemporary, H2 Zentrum für Gegenwartskunst im Glaspalast, Augsburg | |||
In Abeyance, Galerie ASPN, Leipzig | |||
2018 | Painting after painting after painting after, Guangdong Museum of Art, Guangdong, China | ||
Another Aleph - Chinese and German Contemporary Art Exhibition, Museum Xiameng, China | |||
Abstraction as painterly rhetoric. A case study between Germany and China, Galerie PIFO, Peking, China | |||
2017 | Resonanzen, ZKM Zentrum für Kunst und Medien, Karlsruhe | ||
Vier Positionen aus vier Orten, Kunstverein Nürtingen | |||
Yesterday Tomorrow, Thermen am Viehmarkt, Trier | |||
Decade: Abstract Art 10, Galerie PIFO, Peking | |||
Art Rotterdam, Galerie ASPN Leipzig, Rotterdam | |||
2016 | Rompeflasche, CAC Centro de Arte Contemporáneo de Quito, Quito Ecuador | ||
Poetique, PIFO Gallery, Peking | |||
Über alle Maßen, Kunststiftung Erich Hauser, Rottweil | |||
Rompeflasche, H2 Zentrum fur Gegenwartskunst, Augsburg | |||
Art Rotterdam, Galerie ASPN Leipzig, Rotterdam | |||
2015 | A Visual Odyssey, Jing Gallery, Peking | ||
Sammlung Neue Kunst 7, H2 Zentrum für Gegenwartskunst Augsburg | |||
Platzlegen, Kunstraum L6, Freiburg | |||
Kunst im öffentlichen Raum, Josef David Stiftung, Landau |
Benjamin Appel's works deal with the rectangle as a possible reduction strategy of complex systems. Rectangular forms are abstractions of a boundary structure. Appel thus examines the realities of processes of form-finding, such as a mattress, a floor tile, or a wall tile. Landscapes in a rectangular photograph are mapped through the edges and related to the rectangular shape of the tabletop or wall. The view from the rectangular window defines the surroundings as a rectangular view.
In the paintings shown here, Appel makes use of simple instructions for action, which in their actual implementation prove to be poetic patterns of action. In the idea of filling a house with washing machines, the individual washing machines as well as the house are stripped of their original functions: the washing machines stacked in the house cannot be used as washing machines and the house filled with washing machines cannot be entered.